• Seminar triplu online: Prezentarea și analiza situațiilor financiare. Particularități privind societățile aflate în insolvență
    În prima jumătate a lunii iunie, pe parcursul a trei zile, INPPI găzduiește un seminar online, alcătuit din trei module distincte, referitor la prezentarea și analiza situațiilor financiare în contextul practicienilor în insolvență.
    Vezi detalii


duminic, 23 iunie 2024

Conferințe

20:Sep

CUM A FOST: Conferința Națională de Insolvență Constanța: ”Proceduri de restructurare pentru mediul de afaceri”

În zilele de 15-16 septembrie, orașul Constanța a fost gazda Conferinței Naționale de Insolvență, un eveniment anual care se dorește a fi un punct de convergență pentru discuții în domeniul insolvenței. Conferința a fost organizată de Institutul Național de Pregătire a Practicienilor în Insolvență (INPPI) , în parteneriat cu Institutul Național al Magistraturii (INM), UNPIR Filiala Constanța și UNPIR Filiala București, cu scopul de a facilitarea un dialog productiv între diferiți actori-cheie din domeniul insolvenței.

Simona Miloș, președinte INPPI

La deschiderea conferinței, Simona Miloș, președinte INPPI, a subliniat importanța continuării dialogului între practicieni și magistrați, argumentând că implicațiile acestor proceduri transced cadrele judiciare obișnuite și afectează în mod direct economia și piața muncii.

”Dacă vă întrebați de ce e necesară menținerea acestui dialog între practicienii în insolvență și magistrați, motivul este că procedurile de restructurare și de insolvență depășesc sfera procedurilor judiciare, atribuțiile judecătorului sindic depășesc sfera atribuțiilor unui judecător de drept comun și pentru că efectul acestor proceduri se răsfrânge nu numai asupra companiei aflate în restructurare sau reorganizare, ci și asupra mediului economic, asupra locurilor de muncă, prin efectul de domino pe care o companie în dificultate îl produce în rândul partenerilor contractuali”, a declarat Simona Miloș.

dr. Nicoleta Țăndăreanu, formator INM

Dr. Nicoleta Țăndăreanu, formator INM, remarcând parteneriatul durabil între UNPIR și instanțele judecătorești, a evidențiat beneficiile reciproc dobândite din împărtășirea de experiențe și probleme între cele două profesii: ”Avem o colaborare mai veche între UNPIR și instanțele judecătorești, care durează de când s-a înființat uniunea, și am realizat că toate aceste întâlniri, între reprezentanții ambelor profesii, au fost benefice ambelor profesii. Am învățat întotdeauna unii de la alții, ne-am împărtășit problemele, experiențele, și atunci s-au găsit și soluții pentru a rezolva problemele cu care ne confruntăm.”

Niculae Bălan, președinte UNPIR

În continuare, Niculae Bălan, președinte UNPIR, a subliniat nevoia de accelerație în implementarea măsurilor de reorganizare a societăților aflate în dificultate, menționând obstacolele actuale, la care se adaugă presiunile guvernamentale asupra taxelor și lipsa dialogului constructiv cu autoritățile guvernamentale.

”Avem un parcurs de obicei cu tot felul de obstacole. Ultima procedură de prevenție nu a fost așa de ușor de condus. Am avut și șansa să participe o echipă foarte bună. Ne-am încadrat și în termenele recomandate de Uniune și a fost foarte bine. Ce ne lipsește acum este implementarea. Nu reușim să mișcăm lucrurile suficient de repede. Noi ne pregătim, dar lucrurile nu merg chiar așa de bine.

Un alt lucru care ne complică existența este insistența guvernului de a majora unele taxe, iar unele dintre ele ne afectează direct. Avem o colaborare foarte bună cu celelalte profesii liberale, dar nu avem un dialog cu Guvernul. Vom vedea ce se va întâmpla. Sperăm ca lucrurile să meargă într-o direcție bună”, a spus Niculae Bălan.

Cătălin Dascăl, președinte UNPIR Filiala București

La rândul său, av. Cătălin Andrei-Dascăl, președinte UNPIR Filiala București, a încurajat participanții să fie vocali și proactivi în dezbateri, subliniind că dialogul poate genera soluții inovatoare și îmbunătățiri în domeniul insolvenței.

”Am să vă rog să nu fiți timizi, am să vă rog să fiți provocatori, pentru că avem și magistrați și putem să discutăm pe marginea temelor prezentate de către aceștia, și să ne spunem și noi punctul de vedere. Poate este același, poate este contradicție, dar orice dezbatere nu poate să aducă decât un lucru bun, de calitate, de îmbunătățire a activității noastre. (...) Dacă vrei, se poate. Cam asta trebuie să facem și noi în insolvență, trebuie să ne uităm la cadrul legal, trebuie să ne uităm la șansele societății, și să facem tot ce se poate, pentru că dacă vrem, se va putea”, a spus acesta.

Cristina Stroie, președinte UNPIR Filiala Constanța

Ec. drd. Cristina Stroie, președinte UNPIR Filiala Constanța, a punctat eforturile de repoziționare a percepțiilor asupra insolvenței, cu un accent mai mare pe procesele de restructurare: ”Dacă în prima ediție a Conferinței Naționale de Insolvență am discutat despre insolvență și restructurare în acest mediu al schimbărilor, de armonizarea legislației privind insolvența, de această dată ne-am propus repoziționarea imaginii insolvenței prin prioritizarea procedurilor de restructurare și, din acest motiv, ne adresăm și mediului de afaceri, care ne este alături.

jud. dr. Mihaela Mocanu, vicepreședinte CA Constanța

Evidențiind disponibilitatea Curții de Apel Constanța pentru un dialog interprofesional continuu, jud. dr. Mihaela Cristina Mocanu, vicepreședinte CA Constanța, a pledat pentru o colaborare bazată pe respect mutual și aderență strânsă la prevederile legale: ”Curtea de Apel Constanța rămâne un partener constant și serios în interacțiunea interprofesională, mereu deschis dialogului cu dumneavoastră. Am constatat cu mândrie profesională că pe lista de vorbitori sunt și judecători, ceea ce înseamnă că bazele dialogului dintre profesii sunt solide. (...) Să nu uităm că cunoașterea ne conferă libertate și puterea de a acționa. Iar cei care au privilegiul de a acționa au și datoria de a o face. De aceea ne dorim și ne așteptăm ca acțiunile dvs. să se bazeze pe litera legii, pe bună credință și pe respect între profesii”.

Valentina Burdescu, președinte ONRC

Pe un ton mai tehnic, Valentina Burdescu, director general ONRC, a deschis subiectul modificărilor aduse recent legislației privind Registrul Comerțului și a subliniat eforturile de digitalizare și interconectare care sunt în curs de desfășurare în instituția pe care o reprezintă: ”Noua lege a Registrului Comerțului care a intrat în vigoare anul trecut a adus modificări însemnate pe partea de dizolvare și lichidare a societăților din Registrul Comerțului și aș vrea să abordăm principalele modificări și impactul acestora asupra activității dvs., pentru că în această zonă de dizolvare și lichidare din Registrul Comerțului dvs. sunteți cei care aduceți un aport semnificativ, mai ales în procedurile de lichidare cu numire de lichidator.

De asemenea, pe partea de interconectare suntem în ultima etapă a celui mai amplu proiect de informatizare a instituției noastre, suntem în ultimele luni pentru pregătirea noului sistem informatic al registrului comerțului, iar elementul de noutate îl reprezintă interconectarea cu SEDIS.” 

Ruxandra Serescu, director general al Camerei de Comerț Constanța

Ruxandra Serescu, director general al Camerei de Comerț Constanța și Mihaela Ichim, director general THR Marea Neagră, au încheiat secțiunea introductivă aducând în discuție perspectiva agenților economici și a creditorilor, accentuând necesitatea unei înțelegeri profunde a cauzelor insolvenței și pledând pentru o abordare mai nuanțată și colaborativă în tratamentul cazurilor de insolvență.

”În viziunea agenților economici, de cele mai multe ori insolvența este văzută ca etapa finală spre dizolvare, lichidare și radiere, în ambele sensuri, și pentru cel care a intrat în insolvență și pentru cel care a încheiat un contract cu cel care a intrat în insolvență. Și noi, anul acesta, am încercat să facem campanii de informare pentru mediul de afaceri, să-l invităm alături de noi, să explicăm că insolvența poate fi văzută și din altă perspectivă, că restructurarea și reorganizarea te pot aduce în alt punct și chiar avem exemple de firme în Constanța care au trecut printr-un astfel de proces, s-au reorganizat și acum sunt foarte bine”, a declara Ruxandra Serescu.

Mihaela Ichim, director general THR Marea Neagră

”În experiența mea de creditor, ceea ce am observat este că trebuie să ne aplecăm cu mare atenție asupra cauzelor care au dus la starea de insolvență. Este doar o perioadă de incapacitate temporară de plată, creditorii sunt destul de agresivi atunci când nu-și primesc banii, dar noi trebuie să fim foarte atenți să explicăm care a  fost cauza și atunci putem să intervenim, să luăm măsurile și să revigorăm, să readucem acea companie într-o stare de normalitate. În momentul în care am identificat cauzele, atunci putem face o restructurare adevărată și putem face un plan de reorganizare autentic”, a spus la rândul său Mihaela Ichim.

Click AICI pentru a accesa programul complet al evenimentului.

înapoi la partea de sus
×